Odchudzamy potrawy wielkanocne

94

Polskie potrawy wielkanocne plasują się w czołówce największych przysmaków świata. Niestety, zajmują także pierwsze miejsce na liście najbardziej tuczących potraw. Co zrobić, aby nacieszyć podniebienie i przy tym nie utyć w święta?

Jajka
Jajko ma 90 kcal, z czego żółtko ma aż 70. Odchudzisz jajko – zastępując część żółtka np. koperkiem, cebulą czy podsmażonymi pieczarkami.

Majonez
Majonez jest jednym z największych wrogów zgrabnej figury, na szczęście możesz sporo zaoszczędzić na odchudzonym majonezie dodawanym do jajek, sałatek, sosów i ryb. Tradycyjny przepis każe jajko połączyć ze szklanką oliwy i łyżką musztardy. A 5 czubatych łyżek takiego sosu to aż 650 kcal. Jeśli tradycyjny majonez rozrzedzisz chudym jogurtem w proporcji 5 do 2, z tej samej porcji ubędzie aż 180 kcal – bez szkody dla smaku.

Sałatki
Warzywa są niskokaloryczne, możemy bezkarnie jeść dowolną ilość ogórków, rzodkiewek lub gotowanej marchewki. Jednak dietetycy ostrzegają przed niekontrolowanym objadaniem się sałatkami, bo choć od jarzyn się nie tyje, to od dodatków już tak! Spora miska warzyw pokrojonych do sałatki jarzynowej to zaledwie 40 kcal, ale ta sama porcja warzyw z majonezem to już 240 kcal. Duży ogórek to zaledwie 20 kcal, ale mizeria to już ponad 100 kcal. Tam, gdzie można zastępuj śmietanę jogurtem, a majonez przed dodaniem do jarzyn wymieszaj z jogurtem albo najchudszą śmietaną.

Wędliny
Szynka drobiowa ma aż o połowę mniej kalorii niż wieprzowa. Pieczony schab środkowy jest znacznie chudszy od karkowego. Do niebezpiecznych dla tuszy wędlin zalicza się baleron, wiejska szynka z tłuszczykiem, salami, boczek pieczony i wędzony. Ale kalorycznym rekordzistą jest pasztet. Grubszy plaster ma tyle kalorii co ogromna porcja mazurka! Bezpieczna dla talii i obwodu bioder jest natomiast polędwica, chuda szynka cielęca i drobiowa oraz pieczony schab.

Zupy
Żur na białej kiełbasie to król tych świąt I chociaż to jedna z bardziej tuczących zup – nie usuwaj jej z menu tylko… odchudź. Do przygotowania wybierz chudą kiełbasę, włóż ją do zimnej wody i dłużej pogotuj, aby wytopić jak najwięcej tłuszczu. Po oziębieniu wywaru w lodówce usuń cały tłuszcz, który zebrał się na powierzchni. Dopiero tak odchudzony wywar i kiełbasę przeznacz do gotowania zupy. Zabiel ją chudą śmietaną. Na jednej porcji można w ten sposób zaoszczędzić ok. 40 kcal.

Ciasta i desery
Bez mazurków, puszystych bab i serników nie ma świąt. A te przysmaki są bardzo tuczące. Unikaj ciast z lukrem i wybieraj te z owocami. Biszkopt z owocami jest o połowę mniej kaloryczny od tortu. Pucharek musu z banana też świetnie nadaje się na świąteczny deser – zdrowy i mało kaloryczny.

Opracowała Ewa Brzostek

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here