Podróż w stronę optymalnego zdrowia

76

Miesiąc temu składaliśmy sobie noworoczne życzenia: zdrowia, szczęścia, pomyślności i jeszcze raz zdrowia. I podkreślamy „bo zdrowie jest najważniejsze”. Czy naprawdę myślisz, że życzenie sobie nawzajem zdrowia wystarczy? Czy zdrowie jest nam dane lub nie dane raz na zawsze? A na jego stan nie mamy żadnego wpływu? Póki jesteśmy młodzi, to wydaje się nam, że będziemy zawsze zdrowi, pełni nadziei, pomysłów i sił witalnych. Problem pojawia się później.

Starzenie się jest to nieunikniony proces, na który jesteśmy skazani. Z czym nam się kojarzy starość? Z bólem, cierpieniem, samotnością i zapomnieniem. Jednak mam dobrą wiadomość. Możesz osiągnąć doskonałe samopoczucie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne, niezależnie od wieku.
Kiedy więc myślisz o starzeniu się, pamiętaj, że twój wiek to tylko liczba. Wiem, że to brzmi banalnie, ale jest to prawda. Zwłaszcza, gdy zaczynasz stosować podstawowe zasady zdrowego życia, co pozwala twojemu organizmowi funkcjonować w sposób optymalny.

Twój wiek to tylko liczba

Twój metrykalny wiek to tylko liczba, ale twój prawdziwy wiek to twój wiek biologiczny, wyznaczony przez twoje wybory i nawyki. Predyspozycje genetyczne to tylko część tego równania, niewielka część.
Jeśli chodzi o długość i jakość życia, jak wskazuje wiele badań naukowych, genetyka odgrywa tylko pewną rolę. Największy jednak wpływ na to, jak długo będziesz żyć, jak będziesz się czuć i wyglądać, ma środowisko, w którym żyjesz oraz – a może przede wszystkim – Twój styl życia.
Naukowcy dowiedli już na przykład, że dieta ma większe znaczenie, niż predyspozycje genetyczne do zapadania na daną chorobę. Więc nie rezygnuj i nie wpadnij w pułapkę myślenia, że twoje zdrowie i długość życia są w jakiś sposób określone w twoich genach.
Twój styl życia ma o wiele większy wpływ na twoje zdrowie w każdym wieku – i mam na myśli nie tylko oczywiste rzeczy, jak zdrowe odżywianie się i odpowiednie ćwiczenia fizyczne, ale również te związane z twoimi potrzebami emocjonalnymi: bycie szczęśliwym, pozytywne myślenie, utrzymywanie kontaktów społecznych czy poszukiwanie nowych, ekscytujących doświadczeń.
Wiek to w dużej mierze stan umysłu i tak naprawdę to jesteś tak stary lub tak młody, na jakiego się czujesz.
Niemal każdy zna osobiście kogoś, kto najwyraźniej opiera się upływowi czasu: wyglądając, myśląc i działając jak osoba o całe dekady młodsza.
Oczywiście, idealnie byłoby dokonywać właściwych wyborów przez całe swoje życie. Jeśli zacząłbyś to robić w młodości, twój organizm tylko w niewielkim stopniu poddałby się upływowi czasu. Ale nawet, jeśli nie prowadziłeś dotąd najzdrowszego stylu życia, dokonanie zmian na lepsze w dowolnym wieku przyniesie ci same korzyści.

Filary optymalnego zdrowia

Jeśli zastosujesz podstawowe zasady zdrowego życia, to pozwoli to twojemu organizmowi funkcjonować w sposób optymalny. Co to jest takiego: optymalne zdrowie? To najlepszy stan zdrowia, jaki możemy osiągnąć w naszym wieku i przy aktualnej kondycji. Wiele ostatnio publikowanych badań stwierdza jednoznacznie, że niewielkie modyfikacje w stylu życia mogą przynieść ogromne rezultaty.
Filarami optymalnego zdrowia są:
– zmniejszenie zagrażających czynników
– ćwiczenia fizyczne
– odpowiednie odżywianie
– dodatki żywieniowe
– codzienny odpoczynek
– pozytywna postawa
– dobra opieka lekarska
– czyste powietrze, woda.
W dzisiejszych czasach niestety mamy mniej ruchu, a więcej stresu na co dzień, mniej śpimy, a więcej mamy zanieczyszczeń dookoła nas. O niedoborach w naszym pożywieniu już nie wspomnę, bo o tym już chyba każdy z nas słyszał.

Ty jesteś decydentem

Każdy z tych powyższych filarów to temat na osobny artykuł. Najważniejsze jest jednak to, że na większość z nich mamy dziś możliwość wyboru. Wystarczy podjąć decyzję. Może brzmi to zbyt prosto, a wydaje się być takie trudne i nieosiągalne. Rozumiem to doskonale, bo sama miałam taki dylemat przed paroma laty. Więcej spać? Jak to możliwe? Udało się, dzieci dorosły, oglądam mniej seriali i idę spać do godziny 22. Jeszcze do niedawna było to dla mnie nie wykonalne przy trójce dzieci. Spacery? 10000 kroków dziennie? Kto to wymyślił?! Od 3 lat mamy psa, a raczej ja mam go, bo głównie to ja go wyprowadzam na spacery. I nagle tysiące kroków dziennie nie są żadnym problemem. Do ćwiczeń fizycznych prawie się przekonałam, na razie jest to raz w tygodniu jakieś zajęcia z zumby lub zdrowy kręgosłup. Czyste powietrze? Na te powietrze w domu mamy wpływ, jak najbardziej. Dziś dostępne są już wspaniałe urządzenia, które zapewniają nam powietrze w domu czyste i zdrowe, wolne od alergenów i wirusów. Mając w domu psa, łatwo jest przetestować takie urządzenie. A woda? Tyle się pisze o piciu półtora litra wody dziennie, pytanie tylko jakiej wody, z jakiego źródła. Woda wodzie nie jest równa. Jestem z tego pokolenia, które wodę piło prosto ze studni. Dziś piję prosto z kranu, tylko, że mam w kuchni dwa krany – jeden podłączony do specjalnego systemu oczyszczania wody. Nie noszę butelek z wodą do domu, jedynie bidon ze specjalnego tworzywa z wodą, gdy wychodzę z domu. A odpowiednie odżywianie? Da się coś z tym zrobić? Oczywiście, że tak. Czytaj etykiety, wybieraj dobrych producentów, lokalnych dostawców. Zjedz jedno jabłko dziennie, a dobra opieka lekarska nie będzie potrzebna przez długie lata. Zmień rozpuszczalną, tanią kawę na kawę liofilizowaną lub zwykłą zbożową. I nie nabieraj się na produkty z dodatkiem witamin. W zdrowym, naturalnym produkcie to co jest potrzebne już jest, nie trzeba nic dodawać, zwłaszcza sztucznych dodatków żywieniowych.
Pomyśl już dziś, po lekturze tej ciekawej gazety (czytanie – dobre dla ćwiczenia mózgu), co możesz zmienić już dziś, a nad czym będziesz pracować w najbliższych dniach. Zapraszam do podróży w stronę optymalnego zdrowia już dziś.

Anna Brandao de Oliveira

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here